zaterdag 28 maart 2015

5 tips voor meer enthousiasme in huishouden

Mijn vriendin en ik hebben samen veel geklaagd over het huishouden. Zij genoot meer van haar baan als lerares. En ik genoot meer van mijn andere werk. 

Leren liefhebben
In de loop van de jaren is mijn houding veranderd. Ik heb het saaie huishoudelijke werk leren liefhebben en waarderen. christelijke boeken hebben me daarbij geholpen. Op dit moment ben ik aan het lezen in: Woman living well. 


Ik las in dat boek iets dat helpend is voor mezelf. Omdat ik dat graag hier wilde delen, mailde ik Courtney Joseph of ik dat mocht. Ze schreef: Yes, that would be wonderful!!! Dus hierbij Courtneys tips naar aanleiding van een stukje over onderstaande Bijbeltekst: 

She seeks wool and flax and works

 with willing hands.


Vijf tips om het enthousiasme te krijgen van de vrouw uit Spreuken 31:13
  1. Bid. Vraag of God je een gewillige en enthousiaste houding wil geven gedurende de hele dag.
  2. Doe je werk alsof je het voor de Heere doet. In Colossenzen 3:23 staat: ‘En alles wat je doet, doe dat van harte, als voor de Heere en niet voor mensen.’
  3. Verander je perspectief. Vergeet niet dat elke alledaagse klus die je voor je gezin doet een liefdeswerk is. Als je boodschappen doet, eten kookt, de was vouwt, de gootsteenbakken boent, bedenk dan dat je met deze kleine taken een gezellig huis probeert te creëren.
  4. Doe wat onderzoek; laat je inspireren. Lees een boek over hoe je een beter huishouden kunt doen. Probeer de technieken van de auteur uit te voeren. Of ga op zoek naar een vrouw die gelovig enthousiasme heeft voor haar huishouden en leer van haar. 
  5. Rust. Als je de hele dag met gewillig enthousiasme probeert te werken, voel je jezelf op een gegeven moment uitgeput. Laat die behoefte aan rust je niet ontmoedigen. Als je de hele dag bezig bent met de zorg voor je gezin mag je moe zijn. God veroordeelt het niet dat je uitrust. Hij veroordeelt luiheid.

Wil je meer dingen lezen die Courtney schreef? Bezoek dan haar website 

     Misschien ben je iemand zonder partner en/of kinderen. Dan spreekt deze post je  minder aan.
     Maar ik heb wel eventjes aan je gedacht 

12 opmerkingen:

  1. Ik vind het echt vervelend dat je inlogt bij Google, een reactie typt en als je die publiceert dan is ze verdwenen...
    Of moet jij die eerst goedkeuren? Daarom heb ik dus geen blogspot... :-/

    Maar ik zei dus dat ik Courtney's ebook over de Spreuken 31-vrouw vertaald heb en dat is ook heel mooi.
    Women Living Well ook!
    En het is een zegen om met Courtney te mogen samenwerken bij Good Morning Girls Internationaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Blog met voor mij bekende woorden, ik heb er zelf ook al een aantal blogs over geschreven. Dank voor het delen.

    liefs, Eve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank je wel! Zet me aan het nadenken! Ik ben ook niet zo'n enorme fan van huishoudelijke klussen. Toch eens proberen om het op een andere manier te bekijken. gr. Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijne tips en persoonlijk erg bruikbaar! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor de tips! Heb de website ook even bezocht, die is ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sommige dingen bekent andere nog niet, dus bedankt! Het is zo mooi als we als vrouwen elkaar kunnen leren en bemoedigen. Dat is ook de vrouw uit spreuken! Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tja mooi die tips en het hoort erbij dus het komt ook wel goed

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel. Ik weet het allemaal wel.....maar ik vergeet het zo vaak. Dank dat je me er weer aan herinnert.
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat fijn om dit te lezen, ik herken de teksten. Goed om deze zo in herinnering te brengen, het geeft nu al nieuwe energie!
    Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Huishouden blijft voor mij toch een soort noodzakelijk iets. Maar op een ander terrein van mijn leven heb ik ook zo ongeveer de punten gebruikt die jij beschreef. En achteraf is het goed te zien hoe het heeft uitgewerkt. Mooi om mee te maken dat onze houding kan veranderen bij wat dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het huishouden en ikzelf zijn nog steeds geen goede combinatie, hoewel ik wel plezier kan hebben in het uitvoeren van taken, als ik er maar eenmaal mee bezig ben (en dan ga ik weer veel te lang door). Uiteindelijk lukt het wel, maar mijn huishouden is net een 'golfslagbad'. Ik heb ADD, daardoor kan ik mijn aandacht moeilijk reguleren. Ik ga haar website zeker opzoeken en de vertalingen uit de eerste reactie lijken mij ook de moeite waard.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is echt een hele mooie en inspirerende blog.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel dat je de tijd nam om te reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar ik kom ook graag jouw blog lezen! Je mag me ook mailen naar: ademhalenbijgod@gmail.com