donderdag 12 maart 2015

Tien tips voor eenvoudige Bijbelstudie

Begin maart schreef ik tien tips om God weer bovenaan mijn to-do lijstje te krijgen. Ik had voor mezelf besloten om elke dag een stukje in de Bijbel te lezen en over bepaalde teksten na te denken. Daarom besloot ik week het rijtje met:

Schrijf Bijbelverzen op een zelfklevend memoblaadje. Hang ze verspreid door je huis op.



Bijbellezen hoort nu echt weer bij mijn ochtendritueel. Mijn studiebijbel ligt klaar op de eettafel als ik beneden kom. Ik lees het vers, ik schrijf het op in mijn schrift en ook op twee zelfklevende memo-briefjes. Die hang ik in de woonkamer en ik de keuken. Ik bid daarna mijn ochtendgebed.

Tien tips voor eenvoudige Bijbelstudie

  • Maak een weekplanning van Bijbelteksten die je wilt lezen. Gebruik bijvoorbeeld een week lang Sylvia's 112-Bijbelteksten. Of doe een hele week over een mooie psalm (bijvoorbeeld psalm 139 - vers voor vers).
  • Leg je Bijbel alvast klaar voordat je naar bed gaat. Plan je ochtendritueel de avond ervoor.
  • Vraag 's-morgens kort aan God of Hij het Bijbellezen wil zegenen.
  • Lees het Bijbelgedeelte of de tekst (hardop) schrijf het Bijbelvers van die dag op een memo-blaadje. Hang het ergens in je huis of in je auto, je kantoor etc
  • Bid en eenvoudig ochtendgebed. Gebruik de tekst om te bidden. Mijn tekst vandaag was: De HEER is mijn licht, mijn behoud, wie zou ik vrezen? Bij de HEER is mijn leven veilig, voor wie zou ik bang zijn? Ik kon het mooi invoegen in mijn gebed.  
  • Lees (studeer) later op de dag een Bijbeluitleg. De Bijbel gaat LEVEN als je begrijpt wat er staat. Volg verwijzingen naar andere teksten.
  • Lees jouw Bijbelvers ook eens in een andere vertalingen. Dat is soms heel verrassend. Ik houd van de King James en The Message Bible 
  • Twitter of deel jouw Bijbeltekst met je vrienden of volgers. Vertel hen wat je raakt. 
  • Lees geregeld je memo-blaadjes in je huis of je auto en herhaal de tekst in je hoofd. 
  • Wees open over het Bijbellezen in je gezin. Mijn dochter vroeg me gisteren naar mijn dagtekst. Ze miste mijn post-it memo's. Ik had ze inderdaad niet opgehangen (wie weet volgt ze ooit mijn voorbeeld).

 Niet het vele is goed, maar het goede is veel.

9 opmerkingen:

  1. Wat een goede tips! Ik ga eens kijken wat ik ervan toe kan passen! Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dochter vroeg naar de dagtekst! Zo zie je maar weer welke invloed je eigen Bijbelstudie op de rest van het gezin kan hebben. En een leuk idee met die memo blaadjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk die tips met memo blaadjes.
    Wij lezen in de morgen uit het bijbels dagboekje, wat ook erg fijn is.
    groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen. Ik vind het ook fijn om verschillende vertalingen naast elkaar te lezen en heb veel steun aan de Bijbel met kanttekeningen. Een Bijbels dagboekje is ook mijn leidraad. Kruimkens van s Heeren tafel. Onze zoon heeft de HSV studiebijbel. Die is echt heel duidelijk in de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik gebruik ook de HSV studiebijbel. Ik heb daar zoveel plezier mee en ontdek dingen die ik nooit geweten heb!

      Verwijderen
  5. Bedankt voor je tips!
    Mijn zoon heeft de HSV jongerenbijbel die ik ook vaak gebruik voor de vertaling (naast de NBV)
    Ik vind het jammer dat ze in Nederland niet een mooie vrouwen studiebijbel hebben. Er bestaan er wel een aantal in het Engels. Ik heb een maand geleden uitgever Jongbloed gevraagd of deze misschien nog zou komen en als het goed is komt deze HSV vrouwen bijbel in het najaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor je tips!
    Mijn zoon heeft de HSV jongerenbijbel die ik ook vaak gebruik voor de vertaling (naast de NBV)
    Ik vind het jammer dat ze in Nederland niet een mooie vrouwen studiebijbel hebben. Er bestaan er wel een aantal in het Engels. Ik heb een maand geleden uitgever Jongbloed gevraagd of deze misschien nog zou komen en als het goed is komt deze HSV vrouwen bijbel in het najaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel dat je de tijd nam om te reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar ik kom ook graag jouw blog lezen! Je mag me ook mailen naar: ademhalenbijgod@gmail.com