woensdag 25 maart 2015

Top 5 verzen uit de psalmen (lees eens een psalm)

Neem de tijd om even alleen te zijn met God en je Bijbel. Weet je niets te lezen? Zoek dan eens een mooie psalm op! Ga op zoek naar de betekenis ervan, speciaal voor jou in jouw situatie.

De enige God, de Heer, spreekt!
Hij roept alle mensen op,
van waar de zon opkomt tot
 waar zij ondergaat.


Mijn top 5 verzen uit de psalmen:

  1. Psalm 23: De HEERE is mijn Herder, mij ontbreekt niets. Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij; U stok en Uw staf, die vertroosten mij.
  2. Psalm 121: Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. Mijn hulp is van de HEERE, Die de hemel en de aarde gemaakt heeft. De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren, van nu aan tot in der eeuwigheid.
  3. Psalm 40: Lang heb ik de HEERE verwacht, en Hij boog Zich naar mij toe en hoorde mijn hulpgeroep. Hij beurde mij op uit een kuil vol kolkend water, uit modderig slijk. Hij zette mijn voeten op een rots en maakte mijn schreden vast.
  4. Psalm 116: Ik heb de HEERE lief, want Hij hoort mijn stem, mijn smeekbeden. Banden van de dood hadden mij omvangen, ik ondervond benauwdheid en verdriet. Maar ik riep de HEERE aan: Och HEERE, bevrijd mijn ziel! De HEERE is genadig en rechtvaardig, onze God is een Ontfermer. 
  5. Psalm 143: Verhoor mij spoedig, HEERE, mijn geest bezwijkt: verberg Uw aangezicht niet voor mij, want ik zou aan hen gelijk zijn die in het graf neerdalen. Doe mij in de morgen Uw goedertierenheid horen, want ik vertrouw op U.
Wat is jouw favoriete psalm? Waarom?

Hier een linkje naar bemoedigingen in de nacht, rondom de psalmen.

7 opmerkingen:

  1. Eens vanuit een diep dal maakte , als stap in het geloof een melodie op de eerste verzen van psalm 40, nbg.
    En Hij deed het.
    Hij zette mijn voeten op de rots , mijn schreden maakten Hij vast en gaf me een nieuw lied in de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Psalm 146 berijmd, Prijs de Heer met blijde galmen, ik zing die dan op de wijs uit de Johannes de Heerbundel
    En dan vers 2 Zalig hij die in dit leven Jakobs God ter hulpe heeft.
    En waarom mooi? Gewoon omdat het waar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Momenteel lees ik Jozua: "Wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat, de Heere, je God, staat je bij."
    Mijn favoriete Psalm: 139, "Heer' U doorgrond en kent mij...." Zo wonderlijk, dat Hij mij helemaal kent, terwijl ik soms mezelf niet eens ken.
    Fijne dag, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees ook graag Psalmen. Gisteren raakte psalm 91:1 me. Ik ga daar nog een blog over schrijven.
    Jouw top 5 is erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo ik niet had geloofd dat in dit leven mijn ziel Gods gunst en hulp genieten zou, mijn God, waar was mijn hoop en moed gebleven? Ik was vergaan in al mijn smart.
    Wacht op de Heer, godvruchte schaar houd moed. Hij is getrouw, de Bron van alle goed! Zo daalt Zijn kracht op u in zwakheid neer. Wacht dan, ja wacht.. verlaat u op de Heer.

    Deze zing ik best wel vaak omdat het gewoon zo mooi en waar is! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hele mooie lijst heb je. Eigenlijk vind ik heel veel Psalmen mooi. Psalm 16:11 en Psalm 51:10 en zeker ook Psalm 139.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie lijst inderdaad.
    De mijne is net als Jannie noemt, Psalm 139.
    Ik ben heel blij dat Hij mij zo goed kent, beter dan ik mezelf ken.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel dat je de tijd nam om te reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar ik kom ook graag jouw blog lezen! Je mag me ook mailen naar: ademhalenbijgod@gmail.com