dinsdag 14 april 2015

Gevoelens zijn geen dictators (reminder 2)

Zoals ik gisteren al schreef volg een leesplan dat No More Unglued Mama Mornings heet. Het heeft als doel om de start van de dag beter te laten verlopen voor vrouwen met kinderen, die zich niet zo perfect voelen

Lysa TerKeurst heeft dit leesplan geschreven.




Gevoelens zijn indicatoren en geen dictators

Citaat
Ik heb niet de hele dag door van die blije, gelukkige gevoelens. Die heb ik gewoon niet. Maar hoewel mijn gevoelens er op wijzen dat ik een paar dingen aan moet pakken, hebben ze niet het recht om mij blijvend een slecht humeur op te leggen. Het wordt tijd dat ik de baas word over mijn gevoelens! Dat ik me erop toeleg om de vreugde een kans te geven om mijn ochtenden te vullen. Les: Ondanks de omstandigheden en de houding van anderen: laat negatieve gevoelens niet over je heersen.  Vrij vertaald naar Lysa TerKeurst

Hoe ga jij om met negatieve gevoelens?


6 opmerkingen:

  1. 't is een mooi citaat, maar het kan zomaar weer iets worden dat je "goed moet doen". En alles wat je van jezelf MOET, gaat mislukken. Ik denk dat het beter is om ipv zelf te proberen je negatieve gevoelens op orde te krijgen, om je gedachten krijgsgevangenen van Christus te maken. Hoe doe je dat in de praktijk? Steeds Gods vaderstem horen die zegt: je bent mijn geliefde kind, ik heb wat beters voor je dan dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik probeer steeds direct met negatieve gevoelens naar de Heere toe te gaan en ze voor Hem neer te leggen en te belijden. Daarbij bedenk en bid ik ook wat over die gevoelens in de Bijbel staat, dus wat echt waar is. Meestal zijn die negatieve gevoelens namelijk leugens, dus is het heel belangrijk ze te vervangen door Gods waarheid. En dan vertrouw ik weer op Gods kracht (niet mijn kracht) dat Hij voor me zorgt en me liefheeft en dat Hij in alles bij me is. Dat helpt me om weer gewoon verder te gaan met mijn dagelijkse bezigheden en het gevoel niet te laten overheersen. Meestal trekt het dan weg en anders bid ik gewoon nog een keer..;-). Liefs Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo goed met negatieve gevoelens maar dat hoop ik te leren nu de therapie begint.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gevoel én verstand gebruiken....(zegt God niet dat je moet volharden, ook hierin)?
    Groeten, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben niet volmaakt, soms negatief en soms heb ik zelfmedelijden. Maar ik weet dat ik op Christus mag zien. Hij is volmaakt. Hij is positief en houd van mij, jou. Dat heeft mij verandert, ontspanning gegeven, zonder dat ik het zo in de gaten had. Ik mag onvolmaakt zijn want ik kan op het volmaakte geloof van Christus bouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed om dit te lezen. Negatieve gedachten na een vervelende gebeurtenis gaan zo snel rondmalen in mijn hoofd en beheersen dan mijn hele dag. Toch merk ik ook dat ik mijzelf er niet mee help. De omstandigheden veranderen er niet door, verergeren misschien zelfs door een negatieve houding. En het kost lichamelijk ook nog eens veel extra energie. Ik ga mijn best doen vandaag van alle mooie dingen die God geeft te genieten!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel dat je de tijd nam om te reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar ik kom ook graag jouw blog lezen! Je mag me ook mailen naar: ademhalenbijgod@gmail.com