maandag 20 april 2015

Verspil je tijd niet!

Gisteren las ik: De wereld is vol met ongeorganiseerde mensen die de controle over hun tijd kwijt zijn. 

Daar denk ik over na. Eigenlijk is dat bij mij ook zo. Ik ben ongeorganiseerd. Ik heb weinig discipline. Als ik niet echt een planning maak, breng ik maar weinig van mijn dag terecht.


Iemand met veel talent, grote intelligentie en bijzondere gaven kan alles verkwisten door het onvermogen zijn of haar tijd goed te gebruiken.

Daar voel ik me erg door aangesproken. Ik weet van mezelf dat ik op bepaald gebied talentvol ben. Maar omdat ik mijn tijd niet goed indeel, kom ik nergens aan toe. Mijn gebrek aan discipline is als eb en vloed. De ene keer lukt het heel goed, andere dagen juist weer helemaal niet. Ik worstel hiermee.


Hoe krijg ik meer discipline? Hoe zie ik wat er gedaan moet worden? Hoe weet ik waar ik moet beginnen en waar ik eindigen moet?

Ik deel jullie mijn gebed (met stukje uit psalm 86)

O God, neig Uw oor en antwoord mij.
Ik voel me ellendig en leeg.
Ik voel een soort onvermogen in me.
Ik overzie mijn werk niet en
daar word ik moedeloos van.
Ik wil meer bereiken op een goede manier,
meer rust ervaren.
Waak over mijn ziel,
 ik ben toch Uw kind?
Wijs mij Uw weg, ik wil hem gaan,
in trouw aan U.
Richt  mijn hart op wat goed is.
U bent zo lankmoedig, Heer,
en groot in vriendschap en trouw.
Daarom: help mij lieve Vader,
en troost mij in mijn dagelijkse strijd.
Ik schuil dicht bij U

Amen.

7 opmerkingen:

  1. Lastig is dat. Ik heb het een beetje andersom. In plannen ben ik goed, maar omdat mijn lichaam nogal eens tegenstribbelt moet ik mijn planning vaan bijstellen. En daar heb ik best wel eens moeite mee.
    Ik wens je wijsheid toe en geduld met jezelf. Wees ook niet te streng. ;-)
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken dit helemaal. Inmiddels weet ik (sinds een aantal jaren) dat ik ADD heb. Ik weet nu waarom ik zo'n moeite heb om aan de slag te komen. Al die verschillende activiteiten springen als stuiterballen door mijn hoofd, dat geeft onrust en chaos.
    Ik weet nu dat ik na drukke dagen (zoals nu) ook minimaal één rustdag in moet plannen. Dan komt er weinig tot niets uit mijn handen. Wat mij helpt om aan de slag te gaan is om eerst even een stukje te lopen 's morgens (en ondertussen te bidden). Of ik begin direct met kleine klusjes en als ik eenmaal bezig ben, stap ik vaak over naar de grotere klussen. Als ik eenmaal goed bezig ben, ben ik niet meer te stoppen (hyperfocus). Daar probeer ik dan gebruik van te maken.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En toch ben je begonnen met het schoonmaken van je keuken! Heel goed :). Het helpt mij om tijd voor dingen in te plannen in de agenda. Ook schoonmaaktijd, tijd voor een avond samen met mijn man, tijd om boodschappen te doen (naar de markt bijvoorbeeld) ect. Zeker in drukke tijden helpt mij dit enorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor God ben je waardevol! of je nu georganiseerd bent of niet. Natuurlijk mag je er wel aan werken en om bidden en Hij zal ook in die dingen helpen. Zijn kracht wordt in zwakheid volbracht.
    Wat ik bedoel te zeggen is niet; geef er niets om of het is onzin. Want als jij er moeite mee hebt is het jouw strijd. Ik bedoel te zeggen; God kent jou en wil je geven wat je nodig hebt. Maar je waarde hangt er niet vanaf. God houdt van je, ongeorganiseerd of juist georganiseerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het goed van je dat je een planning maakt omdat er anders niets van terecht komt! Zo leer je en God zal je helpen! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is heel herkenbaar voor mij. Gelukkig heb ik nu een vaste tijd voor stille tijd en muziek maken.
    Verder ook weinig planning, maar ik loop er niet in vast., vaste planning zou ik benauwend vinden omdat als er iets tussen komt het gelijk spanning te weeg brengt. Zo zie je dat ieder verschillend is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. herkenbaar...maar de keerzijde is waarschijnlijk dat je ook flexibel bent...en dat is weer een groot goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel dat je de tijd nam om te reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar ik kom ook graag jouw blog lezen! Je mag me ook mailen naar: ademhalenbijgod@gmail.com