donderdag 7 mei 2015

Wees een vredesduif en geen mopperpot

Het was een massale deportatie. De Babyloniërs begonnen er in 597 voor Christus mee. En Jeremia's brief aan deze Joodse ballingen hielp hen om te begrijpen wat ze moesten doen in dat verre vreemde land.


Hoe te leven in een omgeving waar je jezelf niet thuis voelt?

Warren Wiersbe  geeft me in zijn boek vier adviezen om over na te denken. Ik  wil ze graag in eigen woorden opschrijven.

  1. Aanvaard je situatie. Probeer een zo normaal mogelijk leven te leiden en verdraag ongemakken zonder jezelf te beklagen. Probeer een zegen te zijn voor de mensen om je heen. Wees een vredesduif en geen mopperpot. (Jeremia 29: 5-7)
  2. Wees geduldig. God weet hoelang iets zal duren en hoeveel je op je bordje krijgt. Hij weet de precieze tijd voor alles. Wees geduldig in je verdrukking ook als Hij je situatie niet a la minute wijzigt. (Jeremia 29:10)
  3. Vertrouw op God. Vers 11 is zo'n mooie belofte als je in een situatie komt waarin je het moeilijk hebt. Of als je meemaakt dat mensen jouw christelijke levenswijze niet accepteren. God denkt aan jou. Zijn plan heeft een doel. Zijn werk in jou is nog niet afgerond. God wil je toekomst en hoop geven. (Jeremia 29:11)
  4. Vermijd valse hoop. Klamp je niet vast aan horoscopen of waarzeggerij. Het woord van onze God is een lamp voor je voet en een licht op je pad. (Jeremia 29:8-9)

6 opmerkingen:

  1. amen! krachtige post..zo herkenbaar in mijn leven ook...bedankt voor het delen...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige blog, dank je wel! Ik lees een heel mooi boek van Samaa Habib: Oog in oog met Jezus. Heel indrukwekkend, over een jonge bekeerde moslimvrouw en hoe zij leeft in de verdrukking.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel!
    Hier heb ik echt wat aan!! (ik voel me idd niet altijd thuis in mijn omgeving, en niet altijd thuis in deze wereld, en daar moet je echt mee leren omgaan, ja.. en wat is mooier en beter dan de weg te laten wijzen door de Heere zelf!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om je hart aan op te halen, om op een briefje te schrijven en steeds weer te lezen.
    Dank voor het delen van deze opbouwende tekst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn 4 mooie punten om na te streven, en dat valt niet altijd mee, daar moet en mag je de kracht voor krijgen.
    Groetjes, Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel dat je de tijd nam om te reageren. Ik weet nog niet wanneer, maar ik kom ook graag jouw blog lezen! Je mag me ook mailen naar: ademhalenbijgod@gmail.com